سوکت زدن کابل شبکه دوربین مداربسته

سوکت زدن کابل شبکه آموزش تصویری

کابل شبکه

محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کابل‌های شبکه در ایران کابل شبکه Cat5 و Cat6 هستند. آموزش سوکت زدن کابل شبکه Cat5 و Cat6 هیچ فرقی با هم ندارد ولی نوع کابل و جنس آن کاملاً به بودجه و نوع کاربری شبکه شما بستگی دارد. توجه داشته باشید که کابل و سوکت شما حتماً باید از یک استاندارد رنگ بندی شبکه و استاندارد کابل کشی الگو برداری شده باشند. یعنی اگر کابل شبکه شما Cat6 است، سوکت شما نیز باید Cat6 باشد. در صورت استفاده از کابل شبکه و سوکت دارای استاندارد متفاوت ( به طور مثال کابل از نوع Cat6 و سوکت از نوع Cat5 ) مشکلی به وجود نخواهد آمد و حتی در صورت تست کابل، تستر صحت اتصال را نشان داده و هیچ مشکلی نیست، ولی سرعت زیرساخت Cat6 را نخواهد داشت.

همچنین اگر کابل شبکه شما از نوع شیلددار (SFTP یا FTP) باشد، حتماً باید از سوکت‌های شبکه شیلد دار استفاده کنید، تا حذف نویز به خوبی صورت پذیرد.

لوازم مورد نیاز برای سوکت زدن کابل شبکه

1)  کابل شبکه (cat5 یا cat6)

2) سوکت یا کانکتور RJ45

3) روکش یا کاور سوکت

4) استریپر که کابل شبکه را میبرد تا روکش کابل جدا شود و سیم ها پدیدار شوند

5) آچار شبکه(همان ابزاری که کابل شبکه را زیر کانکتورهای سوکت RJ45 پانچ میکند)

6) تستر کابل شبکه که نشان میدهد آیا کابلی که سوکت زده اید سالم است یا خیر

سوکت زدن کابل شبکه آموزش تصویری

 

رنگ بندی کابل شبکه

استاندارد T-568A | رنگ بندی کابل POE

ساخت پچ کورد ، استانداردی است که بیشتر در کشور کانادا استفاده میشود

رنگبندی سوکت شبکه

 

استاندارد T-568B | رنگ بندی کابل POE

از این استاندارد خیلی بیشتر استفاده میشود و معمولا در ایران نیز از همین استاندارد استفاده میکنند

رنگبندی سوکت شبکه

حفظ کردن رنگ سیم ها بر اساس اسم رنگشان

رنگ بندی کابل دوربین ip | رنگ بندی کابل poe

سوکت زدن کابل شبکه برای دوربین مداربسته | آموزش سوکت زدن کابل شبکه

قبل از هر کاری اول کاور سوکت را از روی کابل شبکه عبور میدهیم و استاندارد سوکت و استاندارد کابل کشی رو رعایت می کنیم.

بسیاری از افراد یا از کاور سوکت شبکه استفاده نمی کنند یا وقتی پروژه شروع شد به کلی آن را فراموش می‌کنند. اگر از کاور استفاده کنید، کابل و سوکت در حین جابجایی آسیب کمتری می‌بینند و کابل هم از نظر ظاهری زیباتر به نظر می‌رسد. همچنین بسیاری از افراد برای جدا کردن روکش کابل شبکه، به جای استریپر از تیغ موکت‌بری و یا سیم‌لخت‌کن استفاده می‌کنند. این مورد نیز بستگی به تجربه و توانایی شما دارد ولی پیشنهاد ما این است که از استریپر استفاده کنید، زیرا کار کردن با آن بسیار آسان است و آسیبی هم به سیم نمی رساند. البته بیشتر آچارهای شبکه به صورت پیش فرض دارای استریپر نیز هستند.

سوکت زدن کابل شبکه برای دوربین

اولین قدم برای سوکت زدن این است که سیم های داخل کابل را بیرون بیاوریم برای این کار از استریپر استفاده میکنیم

 آموزش سوکت زدن کابل cat6 | سوکت زدن کابل شبکه دوربین مداربسته

حواستان باشد کابل شبکه را زیاد لخت نکنید چون اگر سیم ها بیشتر از حد نصاب بیرون بیاید دیگر روکشی ندارد و به مرور قطع میشن

ترتیب رنگبندی سوکت شبکه | استاندارد کابل کشی دوربین IP | سوکت زدن کابل شبکه دوربین مداربسته

وقتی  که روکش کابل را جدا میکنیم سیم ها دو به دو به هم پیچیده شده اند دلیل ان این است که نویز را از بین ببرن سیم ها را جدا کرده و تا جایی که امکان دارد آن ها را صاف کنید

ترتیب رنگبندی سوکت شبکه | استاندارد کابل کشی دوربین IP

معمولا سیم ها کوتاه و بلند هستند ان ها را کنار هم قرار داده و با سیم چین یا آچار شبکه طوری بریده شوند که اندازیشان یکسان شود

 

آموزش تصویری سوکت زدن کابل شبکه

حالا رنگ بندی کابل شبکه  را رعایت کرده و سیم ها را کنار هم قرار دهید و محکم نگه دارید و داخل سوکت RJ45 قرار دهید

آموزش سوکت زدن کابل شبکه‬‎

حالا باید با آچار شبکه  سوکت رو پرس یا پانچ کنید باید به اندازه ای فشار دهید تا صدای پانچ شدن را بشنوید

سوکت زدن کابل شبکه آموزش تصویری

نحوه سوکت زدن کابل شبکه CAT6 و کابل شبکه CAT5 | استاندارد کابل کشی دوربین IP

تست کابل شبکه دوربین مداربسته | استاندارد کابل کشی دوربین IP

بعد از طی مراحل بالا و سوکت زدن کابل شبکه، باید از کابل تست بگیرید تا مطمئن شوید که کابل به درستی عمل می‌کند. برای این کار باید از تستر کابل شبکه استفاده کنید. تستر‌های مختلفی برای تست کابل شبکه وجود دارند. بعضی از این تستر‌ها طول کابل و استاندارد کابل کشی را نشان می دهند، بعضی قطع شدن سیم را در طول مسیر نشان می‌دهند و بعضی هم سرعت کابل را مشخص می‌کنند. تستری که ما در حال حاضر می خواهیم با استفاده از آن کابل را تست کنیم یک تستر ساده است که تنها به ما نشان می‌دهد که دو سر کابل قطعی دارد یا خیر. همچنین تستر به ما نشان می‌دهد که ترتیب قرارگیری سیم‌ها رعایت شده است یا خیر.

معمولا تسترها از دو قسمت مجزا تشکیل می‌شوند. در قسمت بزرگتر، دو ورودی جک RJ45 و RJ11 وجود دارد که ما فقط با جک RJ45 سر و کار داریم و جک RJ11 که به سوکت تلفن معروف است فعلا با آن کاری نداریم.

برای تست کابل دو سر کابل شبکه را که سوکت زدید به جک RJ-45 روی دستگاه وصل کنید. اکنون تستر را روشن می‌کنیم.

در هر قسمت از تستر 9 لامپ کوچک وجود دارد که عددهای 1 تا 8 سیم های کابل شبکه را نشان می‌دهد و لامپ G هم نشان‌دهنده حرف اول کلمه Ground است و مربوط به اتصال شیلد (نویزگیر)‌ می‌باشد.

اگر کابل شبکه شما سالم باشد و به درستی پانچ شده باشد، 8 لامپ یک سر تستر و 8 لامپ مربوط به سر دیگر تستر باید به ترتیب روشن شوند. یعنی لامپ 1 با 1، لامپ 2 با 2، لامپ 3 با 3 و به همین ترتیب تا لامپ شماره 8. اگر اینطور نشد یک جای کار مشکل دارد و ممکن است در سوکت زدن کابل شبکه اشتباهی کرده باشید.

بر روی تستر دکمه‌ای وجود دارد که داری حالت‌های S و ON است. اگر تستر را در حالت S یا Slow بگذارید تست با سرعت کم‌تری نسبت به حالت ON انجام می‌شود.

آخرین نکته این است که هنگام استفاده از تستر دقت کنید که حتماً دو سر کابل به خود تستر متصل باشد. زیرا اگر یک سر کابل به تستر و سر دیگر کابل به دستگاه دیگری مثل کامپیوتر وصل باشد، امکان سوختن تستر وجود دارد.

 

تستر کابل شبکه | استاندارد کابل کشی دوربین IP | آموزش سوکت زدن کابل شبکه

در این مقاله سعی کردیم تا با زبانی ساده سوکت زدن کابل شبکه دوربین مداربسته و رنگ بندی کابل POE را به صورت مرحله‌ای آموزش دهیم، امیدواریم که این آموزش بتواند تمام مشکلات شما را برای انجام این کار پوشش دهد. با این وجود اگر به هر مشکلی برخورد کردید، با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما در اسرع وقت شما را راهنمایی کنید.

ایمن سازان نوین مگ
تمام حقوق اين وب‌سايت نیز برای شرکت ایمن سازان نوین است.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.